Czy stać nas na budowę budowę mostu pieszo – rowerowego przez Wisłę? O kosztach budowy kładki w kontekście innych warszawskich inwestycji.
współpraca: Piotr Żółtowski, YLE Inżynierowie
Według szacunkowych obliczeń, koszt budowy kładki pomiędzy dwoma brzegami Wisły o długości ok. 450 m może wynosić około 80 – 88 mln złotych, w zależności od standardu wykończenia. Analiza kosztów została przeprowadzona przez Piotra Żółtowskiego z pracowni projektowej YLE, specjalizującej się w konstrukcjach mostowych. Na potrzeby obliczeń został przyjęty schemat kładki o konstrukcji stalowej, zbudowanej z 2 przęseł kratownicowych oraz rozpiętego pomiędzy nimi pomostu, a koszty poszczególnych zakresów prac zostały określone na podstawie cen materiałów i robót budowlanych aktualnych w 2015 r.
Dla porównania – koszt budowy trzy razy krótszej (145m) kładki Ojca Bernatka w Krakowie wyniósł 38 mln zł.
ZAKRES PRAC | KOSZTY [zł netto] | |
---|---|---|
1. | Prace przygotowawcze: wytyczenie obiektu i obsługa geodezyjna, czasowa organizacja ruchu i zaplecze budowy, prace projektowe, nadzór budowy |
4 599 031,00 |
2. | Podpory: ścianki szczelne, zasypki piaskowe, pale wielkośrednicowe 1500mm, oczepy pali (beton), zbrojenie, izolacje, narzuty kamienne, hydrofobizacja |
18 525 890,00 |
3. | Ustroje nośne: konstrukcje stalowe przęseł kratowych, konstrukcje pomostu, konstrukcje belkowe, stropy stalowe, łożyska, dylatacje |
34 091 000,00 |
4. | prace wykończeniowe: 15% kosztów budowy |
8 115 734,00 |
razem: 65 331 655 zł netto 80 357 935,00 zł brutto |
Ostateczne kwota ta może być niższa w przypadku opracowania koncepcji o mniejszym przekroju użytkowym kładki, lub wyższa – jeśli w przyszłości wzrosną ceny materiałów i prac budowlanych. Jednak na potrzeby rozważań o możliwościach realizacji inwestycji można przyjąć, że koszty budowy mostu nie powinny przekroczyć 100 mln złotych brutto. Czy to dużo? To mniej więcej tyle, ile potrzeba na budowę Trasy Świętokrzyskiej, to 1/3 kosztów budowy jednej z dużych, kulturalnych instytucji i 1/60 kosztów budowy centralnego odcinka metra. Z drugiej strony – za kilkadziesiąt milionów złotych można byłoby wybudować kilka przedszkoli czy szkół. Poniższe zestawienie prezentuje dokładne dane dotyczące znaczących warszawskich inwestycji:
Trasa Świętokrzyska | 76 000 000 zł |
Bulwary Wiślane | 123 000 000 zł |
Muzeum Sztuki Nowoczesnej | 270 000 000 zł |
Centrum Nauki Kopernik | 365 000 000 zł |
Sinfonia Varsovia | 300 000 000 zł |
Centralny odcinek II linii metra (7 stacji) | 5 900 000 000 zł |
Inwestycja w most przeznaczony jedynie dla pieszych i rowerzystów może w pierwszej chwili wydawać sie rozrzutnością czy kaprysem niewielkiej grupy mieszkańców. Jednak budowa kładki pomiędzy ulicą Karową i Okrzei byłaby czymś więcej, niż tylko atrakcją turystyczną.
Zmiany w myśleniu o sposobie poruszania się po mieście pozwalają traktować pieszo-rowerowy most jako ważny element infrastruktury komunikacyjnej. Bezpośrednie połączenie centrum Pragi z centrum Warszawy może pełnić istotnę rolę w codziennym życiu ich mieszkańców, inspirując do wybrania roweru jako środka transportu.
Z ekonomicznego punktu widzenia kładka przez Wisłę na osi ulicy Okrzei może stanowić impuls dla ożywienia społeczno-ekonomicznego obszaru objętego programem rewitalizacji. Łatwy dostęp z Krakowskiego Przedmieścia w okolice ulicy Ząbkowskiej i Targowej pozwoli wygenerować większy ruch pieszych i rowerzystów na prawym brzegu Wisły, co z kolei pomoże aktywizować przestrzeń Pragi i tym samym podnieść jej wartość. W związku z tym budowę mostu w tym miejscu można traktować przede wszystkim jako długoterminową inwestycję, będącą integralną częścią istniejącego już programu rewitalizacji.